Voorbereiding als chauffeur

De Roparun is nog een paar weken weg, maar de voorbereidingen zijn in volle gang. Morgen wordt de route voor de eerste keer verkend. De lopers en fietsers zijn flink aan het trainen en er wordt flink geld opgehaald.

Volgend weekend staat weer een gezamenlijke activiteit op de agenda, de nachtelijk testloop. 80 kilometer van de route wordt door het hele team gelopen alsof het de echte run betreft. Voor de nieuwen een goede ervaring om te voelen hoe het is om per kilometer te lopen en steeds weer die bus in en uit te klimmen. Voor de ervaren deelnemers is het goed om te kijken waar ze staan in de voorbereiding. En voor iedereen is het weer een test hoe het is om niet te slapen, maar de zon op te zien komen in de Betuwe.

Een goede voorbereiding is niet alleen voor de lopers van belang, maar ook voor de rest van het team. Hoe bereid je je als chauffeur voor bijvoorbeeld?

Autorijden met zo’n giebelende kleuterklas achter me kan ik nu wel. Een nacht doorhalen is wat lastiger, maar voor mij is het genoeg om de week ervoor mijn rust te pakken. Zorgen dat ik genoeg slaap voor die tijd, dan lukt dat wel. Diegenen die al eens eerder met mij in de bus hebben gezeten, weten dat ik mezelf het best op gang houd door te blijven eten. Dus mijn chauffeursplekkie zal weer goed volgebouwd worden met broodjes, mueslirepen, studentenhaver etcetera. “Als hij niet praat, zal hij wel aan het eten zijn…” Daarmee houd ik het wel een nacht vol, voor mij geen Red Bull of koffie, maar water en voer. 

Verder zorg ik deze week dat de laatste versie van de route op mijn TomTom staat en dat ik de route via Google Maps nog eens doorgenomen heb. Waar zat ook alweer dat lastige stuk? Waar waren weinig stopmogelijkheden? Waar zit die lange brug? Het is mijn taak om te zorgen dat de lopers netjes per kilometer worden afgewisseld. Tegelijkertijd mag ik niet zomaar overal stoppen. Die combinatie is wel eens lastig, dus hoe beter ik voorbereid ben, hoe beter ik de lopers ten dienst kan zijn. Je maakt geen vrienden als je ze twee keer zo lang laat lopen omdat je net dat ene plekje gemist hebt. 

Gelukkig heb ik al wat ervaring en kennen we ook deze route intussen. Als ik hem een keer gereden heb, herken ik de grote lijnen wel. Dat maakt het makkelijker. En natuurlijk zit onze grote leider naast me om te helpen met de route, dus dat gaat weer helemaal goed komen dit jaar. Ik heb er al zin in.

Team 126 stelt zich voor: Margo

Margo Voorburg

Wie ben je?
Mijn naam is Margo Voorburg en ik ben denk ik (weet het bijna wel zeker) het oudste teamlid. Ik werk niet bij ABN AMRO, maar heb er wel een bankrekening. In het dagelijks leven ben ik School Maatschappelijk Werkster op basisscholen en een VMBO school. In 2013 ben ik verhuisd van de Hoeksche Waard naar Katwijk en woon daar nu samen met Jan (De Warme Bakker).

Hoe vaak heb je meegedaan en wat is je rol in het team?
Dit  jaar wordt het mijn zevende Roparun en mijn rol is fietser. Dit is ook een van mijn grote passies.

Wat moeten we verder van je weten?
Voor mijn verhuizing ben ik heel lang spinningdocent geweest op een sportschool. Daarnaast heb ik ook veel hardgelopen, o.a. de marathon van Berlijn en Rotterdam.  In de vakantie sloof ik me graag uit met bergwandelen en fietsen. Sinds zaterdag 7 februari ben ik de bezitter van een mooie Cube-fiets en hoop daar ook weer heel wat kilometertjes op weg te fietsen, o.a. de Roparun. Veel meer weet ik over mezelf niet te vertellen. Ga nu de komende tijd mijn zitvlak weer trainen voor de Roparun.

Team 126 stelt zich voor: Lisette

Lisette KlunderWie ben je?
Ik ben Lisette Klunder, 38 jaar, getrouwd met Theo en moeder van Floris en Anouk.

Wat is je rol in het team?
Mijn formele functie zoals staat vermeld op de site van de Roparun is Overig. Dat is natuurlijk op vele manieren uit te leggen, maar bij mijn start in Team 126 is mijn rol benoemd als kaartlezer ook wel navigator genoemd. Inmiddels heb ik geleerd dat Overig een breed begrip is. Ik heb namelijk een aantal verantwoordelijkheden, in willekeurige volgorde:
– zorgen dat de chauffeur goed geïnformeerd wordt over de te volgen route en zeker ook over de stukken waar we als begeleidende bus niet mogen komen
– waarborgen veiligheid van de lopers bij het wisselen en handhaven van de juiste volgorde van wisselen
– buscaptain
– telefoniste voor al het telefoonverkeer met de buscaptain van de andere lopersbus en de catering- en materialenbus
– duidelijk informeren lopers en fietsers over wat gaat komen op de route zoals run-bike-run-stukken
– samen met masseur en chauffeur zorgen voor genoeg eet- en drinkvoorraad in onze bus
– beheren van benzinepot om onderweg te kunnen tanken

Suggestie is om de functie Overig te wijzigen naar Manusje-van-alles.

Hoe vaak heb je meegedaan?
Roparun 2015 wordt mijn tweede Roparun-avontuur.

Wat moeten we verder van je weten?
In 2004 heb ik een cursus gevolgd waar onze teamcaptain Emo van Dijk één van de deelnemers was. Het enthousiasme wat hij toen al uitstraalde over de Roparun is voor mij een belangrijke motivatie geweest om mij vorig jaar aan te melden voor het team, na een oproep voor nieuwe teamleden.

Ik heb zelf op mijn wensenlijstje staan om in ieder geval één keer als loper te mogen deelnemen aan de Roparun. Hiervoor ben ik nu al gestart met het uitbreiden van mijn aantal hardloopkilometers per week. Op 6 april 2015 loop ik een halve marathon bij het evenement De Halve van de Haar. Ik zou het heel gaaf vinden als mensen die dit lezen mij voor minimaal 1 euro willen sponsoren als ik hardlopend de finish van deze halve marathon haal door een donatie te doen via onze teamsite.

Team 126 stelt zich voor: Douwe

Douwe DijkstraWie ben je?
Douwe Dijkstra

Wat is je rol in het team?
Kok/Cateraar.

Hoe vaak heb je meegedaan?
Dit jaar wordt de 4e keer.

Wat moeten we verder van je weten?
Werkzaam in het Personenvervoer. Vind het zeer leuk om gevarieerde maaltijden te verzorgen voor de deelnemers van het team. Neem daar met plezier een week vrij voor, om dat thuis te verzorgen.

Een update van onze teamcaptain

Afgelopen zondag was onze uitgestelde teamvergadering in Zaandam. Na in de ochtend met de fietsers en de lopers in een prachtige omgeving, waarbij natuurlijk ook de Zaanse Schans werd aangedaan, een loopje van ruim 25 kilometer te hebben afgelegd werd de middag gebruikt om even bij te praten.

Hoe staan we ervoor met nog exact 90 dagen voor de start vanuit Hamburg?

Afgaande op de conditie en de fitheid van de lopers en de fietsers gaat dat zeker goedkomen. Voor degene die niet mee konden lopen en/of fietsen zijn en worden “strakke” afspraken gedeeld om te zorgen dat we net zoals in onze vorige edities fris en fruitig aan de start en uiteindelijk aan de finish in Rotterdam aan zullen komen.

Het is fantastisch om te zien en te horen dat we ook in het ophalen van donaties voor het goede doel flink aan de weg timmeren. Reeds gedane sponsorbijdrages, en zeker ook via de donatiemodule op de website van de Roparun, geven ons allemaal een prima gevoel dat we in staat moeten zijn om de opbrengst van vorig jaar minimaal te gaan evenaren. Al gaan we er natuurlijk voor om deze te overtreffen. Ook de lotenverkoop verloopt prima en er worden dan ook regelmatig extra bestellingen gedaan wat uiteindelijk de opbrengst positief beïnvloedt.

Wat staat er de komende tijd op de agenda?

Komende zaterdag zal er in ieder geval weer worden gecollecteerd in Rotterdam/IJsselmonde. In het weekend daarna zullen Hans Noordzij, Martin Koch en mijn persoontje al een eerste keer naar Hamburg gaan rijden. De wijzigingen in de route ten opzichte van vorig jaar vergen toch weer een nauwkeurige inschatting waar en hoe we de wisselplekken gaan gebruiken en kunnen we niet overlaten aan de “grote” geplande routeverkenning in het laatste weekend van april.

In de nacht van 14 op 15 maart gaan we weer aan de gang met onze nachtelijke testloop. Vooral voor de debutanten een goede ervaring hoe het er tijdens de run aan toe kan gaan. Een test van zo’n 80 kilometer op de route waarbij ook het in- en uitstappen en de interval ruim aan bod zal komen. Voor de ervaren roparunners is een dergelijke test weer een grote mate van herkenning.

Dus, genoeg te doen nog voor ons vertrek op 22 mei en dat is dus al over 90 dagen. Time really flies!

Grtz,

Emo